سفارش تبلیغ
صبا ویژن

صثبصثمب

سفیر عربستان در قاهره گفت: امیدوارم ایران، قدرت ما را نیازماید زیرا ما توانایی مقابله را داریم.

به گزارش تبیان به نقل از انتخاب، "احمد القطان" سفیر عربستان سعودی در مصر در مصاحبه با شبکه تلویزیونی "الحیات" مصر ادعا کرد: ما در عربستان سعودی مخصوصا دوره ملک عبدالله و از زمانی که وی ولی عهد بود تلاش کرده ایم که دست دوستی را از طرق مختلف بسوی ایران دراز کنیم اما متأسفانه، توطئه های ایران در کشورهای حاشیه خلیج[فارس] هرگز تمامی ندارد.

وی با سوء استفاده از برخی اظهارات جنجالی داخل کشورمان درباره برتری ایرانیان به دیگر اقوام و ملل، گفت: تا امروز آنها با توهم امپراطوری پارس زندگی می کنند.

وی مدعی شد: این اتهامات زمانی از سوی ایران متوجه ما می شود که ایران هم در حال مداخله در امور لبنان ، عراق، مصر و کشورهای حاشیه خلیج[فارس] است.

سفیر عربستان سعودی در مصر افزود: وضعیت ما با ایران در منطقه بصورت وحشتناکی است. ما پیام قدرتمندانه و مهمی را به آنها منتقل کرده ایم: ما اجازه نقض امنیت کشورهای حاشیه خلیج[فارس] را نمی دهیم.

وی افزود: امنیت کشورهای حاشیه خلیج[فارس]، خطر قرمز ما در عربستان سعودی است؛ مطمئناً شما به یاد دارید که عربستان چگونه به حمله کویت پاسخ داد.

احمد القتان در ادامه ادعاهایش، گفت: اهداف ایران در ایجاد یک شبکه جاسوسی در کوبت چه بود؟ کل این قضیه هشدار دهنده است. ایران چندین سال است که جزیره های امارات را اشغال کرده است! و هنوز هم از هر نوع مذاکره ای در این مورد سرباز می زند! و حتی داوری بین المللی را هم قبول نمی کند!

وی با بیان اینکه "ما در عربستان سعودی خیلی از دست ایران رنج کشیدیم" ادامه داد: بگذارید که به شما یادآوری کنم که ایران در سال ???? و ???? میلادی، دو بار به حریم عربستان سعودی حمله کرد که ما به آنها هشدار دادیم و وقتی که برای بار سوم این قضیه تکرار شد، هواپیماهای آنها را زدیم.

القطان افزود: اظهارات اخیر ایرانیان عجیب و غریب است؛ آنها عربستان سعودی را متهم به دخالت در امور بحرین کردند. این حقیقت ندارد و من می توانم آن را ثابت کنم!!!

احمد القتان اضافه می کند: من فکر نمی کنم که سیاست ایران با سیاست مصر در یک خط است. ایران برنامه های خود را دارد. من از اعماق قلبم آرزو می کنم که مصر قادر باشد که ایران را متقاعد کند که روابط همسایگی اش را حفظ کند و به کنواسنیون های بین اللمی احترام بگذارد و دست از دخالت در کشورهای حاشیه خلیج فارس دست بردارد.

وی خطاب به مصاحبه کننده می گوید: برادر عزیر، شما باور نمی کنید که این ایرانی ها دارند در کشورهای حاشیه خلیج فارس چه می کنند. تنها چیزی که این کشور به آن اهمیت می دهد دخالت در هر قسمت از کشورهای جهان عرب است. مصر هم اکنون دارد از این قضیه رنج می برد. مانند خیلی دیگر از کشورهای عربی، من می توانم در مورد هر کشور عربی دیگری، مثال های زیادی بزنم!

سفیر عربستان سعودی در مصر، در ادامه، تلویحاً ایران را تهدید به حمله نظامی می کند و می گوید: من به این چیزی که می گویم اعتقاد دارم: امیدوارم ایرانی ها قدرت ما را امتحان نکنند. آنها نباید قدرت ما را تست کنند. انشالله اگر آنها بخواهند کشورهای حاشیه خلیح[فارس] را بی ثبات کنند، ما توانایی مقابله با ایران را داریم.

مصاحبه کننده در این لحظه پرسید: منظور شما از قدرت به معنای خود کلمه است که وی پاسخ داد: بله.

مصاحبه کننده دوباره پرسید که این شامل حمله نظامی هم می شود که القطان پاسخ داد: منظور من ایران است؛ کشورهای حاشیه خلیج[فارس] و امنیت آنها، خط قرمز ماست و ما اجازه نقض امنیت را به آنها را نمی دهیم.

وی افزود: امیدوارم که ایرانی ها قدرت ما را تست نکنند و من دوست دارم چیزهایی که نگفتم یادآور شوم.

القطان ادعا کرد: ما از دست ایرانی ها در دوره حج، خیلی رنج بردیم و آزار دیدیم! آنها به عربستان می آیند و باعث آشوب در طول مدت برگزاری حج می شوند

واکنشها:

سایت جهان در واکنش  به این اظهارات نوشت: اظهارات سفیر عربستان در قاهره مبنی بر اینکه عربستان قدرت مقابله با ایران را دارد در واقع مشتی بزرگنمایی علیه دولت و پادشاهیست که کماندوهایشان حتی از عهده عده قلیل مبارزان یمنی هم برنیامدند.

سفیر آل سعود در قاهره طی اظهاراتی غیر مودبانه و تنش زا علیه کشورمان، ایران اسلامی را تهدید به اعمال قدرت کرد.

این صحبت های مغرضانه و البته سطحی آقای سفیر نیاز به توضیحاتی چند دارد.پادشاهی آل سعود که هم اینکه به قدرت نداشته خود می نازد، در سال گذشته به جنوب یمن تجاوز کردند تا به حساب خودشان کمک کار دیکتاتور این کشور علیه شیعیان یمنی باشند اما با دادن تلفات بسیار نه تنها هیچ کاری نکردند بلکه به کشورشان گریختند و فیلم های فضاحت بار دستگیری کماندوهای آل سعود به دست مبارزان الحوثی در دنیا منتشر شد.

پادشاهی عربستان آنچنان از قدرت بادکنکی اش حرف می زند که گویا از یاد برده است که هم اینک خلیج فارس و تنگه هرمز در واقع در کف دستان جمهوری اسلامی ایران است و حتی آمریکا هم از قدرت ایران در خلیج فارس اظهار بهت و تعجب می کند اما گویا حاکمان آل سعود که تصاویر میگساری شان با رئیس جمهور سابق آمریکا ماهیت آنها را در جهان اسلام آشکار کرد، همچنان در نشئه همان شراب ها هستند که این حقایق را نمی بینند.

هم چنین سایت تابناک این گونه نوشت: شاید مقامات عربی به ویژه سعودی ها تصورشان از جنگ احتمالی با ایران این باشد که به پشتوانه انبوه سلاح های مدرن خریداری شده می توانند در برابر ایرانی که تجربه پیروزی در یکی از بزرگترین جنگ های نیم قرن اخیر را داشته است، عرض اندام کنند اما فراموش کرده اند که در صورت وقوع هر گونه جنگ احتمالی با توجه به تمرکز مراکز زیر ساختی اعراب در موقعیت جغرافیایی محدود به یقین بیش از 80 درصد این زیرساخت ها در کمتر از چند روز به طور کامل نابود خواهد شد در صورتی که آمایش زیرساختی ایران به گونه ای است که چنین آسیبی در مقایسه با اعراب برای ایران بسیار ناچیز است، از سوی دیگر تجربه ورود ناتو به جنگ لیبی نشان از آن دارد که قدرت عملیات نظامی غرب به شکل قابل ملاحظه ای کاهش یافته و حتی ورود این نیرو به جنگ احتمالی ایران با اعراب کمک شایانی به آنها نخواهد کرد.

 سفیر عربستان سعودی در مصر، در ادامه، تلویحاً ایران را تهدید به حمله نظامی می کند و می گوید: من به این چیزی که می گویم اعتقاد دارم: امیدوارم ایرانی ها قدرت ما را امتحان نکنند. آنها نباید قدرت ما را تست کنند.

 البته حکام عربی یقین داشته باشند که غرب به شدت از نابود شدن زیرساخت ها و تاسیسات کشورهای عربی استقبال خواهند کرد زیرا باز سازی آن سود هنگفتی را نصیب غربی ها خواهد کرد. بنابراین بهترین توصیه به حکام عربی این است که اتفاقا آنها باید تست احتمالی توان نظامی ایران را از سر به در کنند زیرا نتیجه چنین تستی بسیار پرهزینه تر و ویرانگرتر از آنچه هست که حکام جنگ ندیده عربی می اندیشند.

 امروز دیگر نیاز به واگویی این موضوع از سوی حکام و مقامات عربی نیست که ایران از قدرت بالایی در منطقه چه از نظر نفوذ میان ملت ها (نرم) و چه از نظر قدرت نظامی (سخت) برخوردار است زیرا ایران پس از انقلاب همواره از سال های پس از انقلاب به خود توان نرم افزاری و سخت افزاری خود متکی بوده، هیچ گاه به تمامیت ارضی و حوزه حکمرانی کشورهای منطقه تجاوز نکرده، همواره خواهان گسترش روابط با کشورهای منطقه بوده و برخلاف رویه اختلاف انگیزانه حکام عربی ندای وحدت سر داده است تا جایی که برای این موضوع با اعتراضاتی در داخل نیز مواجه بوده است. این ها همه پیام های روشن و مثبتی بوده است که ملت های منطقه بر خلاف حکامشان آن را دریافت و باور کرده اند به همین واسطه امروز ما ابایی نداریم که بگوییم قدرت برتر منطقه هستیم و برای اثبات این قدرت نیازی به این نداریم که لشکر کشی کنیم بلکه ایجاد باور عمومی در منطقه مبنی بر قدرتمندی اران که اتفاقا در سخنان سفیر عربستان در مصر نیز به وضوح دیده مس شود،  ما را کفایت می کند. البته حکام عربی بهتر است خویشتنداری ایران در برابر رجز خوانی ها و ادعاهای بی اساس خود را نه از باب ناتوانی ایران در پاسخ بلکه برپایه رویکرد «و قالو سلاما» ی ایران در برابر چنین اظهارات خام و احساسی و نابخردانه ای تفسیر کنند.

بخش سیاست تبیان

 




تاریخ : شنبه 90/1/27 | 1:44 صبح | نویسنده : احمد یوسفی | نظر

 

هندوانه ابو جهلِ باراک اوباما زیر بغل بعضی از جوانان ایرانی  

یبلیبلسیلسیب

پیام نوروزی باراک اوباما؛ تبریک یا پیام تحریک!

 ساعاتی قبل از تحویل سال ویدئوی ضبط شد? پیام نوروزی اوباما روی سایت کاخ سفید قرار گرفت.

به گزارش خبرآنلاین در ویدئو و ترجم? فارسی این پیام که در وب‌سایت کاخ سفید قرار داده شده است اوباما با بیان اینکه من امروز می‌خواهم بهترین آرزوهای خود را به هم? کسانی که نوروز را در ایالات متحده و سراسر جهان جشن می‌گیرند تقدیم کنم گفت: من هر سال در دور? ریاست جمهوری خود این روز را با خطاب مستقیم به مردم ایران بزرگ داشته‌ام. این کاری است که مایلم یک بار دیگر انجام دهم.

رئیس جمهور آمریکا در این پیام با خطاب قراردادن مردم ایران و بیان اینکه «امروز برای مردم ایران جشنی به منظور گردآمدن با دوستان و خانواده، برای تأمل بر موهبت‌های بی‌همتای است که شما از آن برخوردارید و نیز برای چشم دوختن به نویدی است که یک روز نو در بر دارد» افزوده است: هر چه باشد، این فصل، فصل امید و بازآفرینی است. و امروز، ما می‌دانیم که این فصل نویدبخشی در سراسر خاورمیانه و شمال آفریقا نیز هست، هر چند که هنوز چالش‌های عظیمی نیز برجای مانده‌اند. 

وی که در این پیام تلاش کرده قیامهای مردمی در خاورمیانه را مشابه حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم در ایران معرفی کند در این پیام گفته است: آن‌چه ما در سراسر منطقه می‌بینیم، پافشاری برای پاسخگو بودن دولت‌ها در برابر مردم است. ولی ما همچنین می‌دانیم که این جنبش‌ها منحصر به همین چند ماه گذشته نبوده‌اند. همان نیروهای امید که میدان تحریر را درنوردیدند، در ژوئن 2009 در میدان آزادی دیده شدند. و درست به همان‌گونه که مردم منطقه بر حق انتخاب خود برای این‌که چگونه حکومتی داشته باشند پای فشردند، دولت‌های منطقه نیز در پاسخ خود دارای انتخاب هستند. 

وی در اظهاراتی خارج از عرف دیپلماتیک و در حالی که تلاش های دولت متبوعش برای بی ثباتی در ایران در سال های اخیر فزونی گرفته است گفت: تا به حال پاسخ دولت ایران این بوده است که برای حفظ قدرت خود، اهمیتی به مراتب بیشتر از احترام به حقوق مردم ایران قائل است. طی مدتی نزدیک به دو سال مردم ایران – از پیر و جوان؛ زن و مرد؛ ثروتمند و فقیر – در معرض تعقیب و آزار قرار داشته‌اند. صدها زندانی عقیدتی در زندان‌ها به سر می‌برند. بی‌گناهان ناپدید شده‌اند. روزنامه‌نگاران را خاموش کرده‌اند. زنان در معرض شکنجه قرار گرفته‌اند، کودکان به مرگ محکوم شده‌اند!!

اوباما با نام بردن از چند زندانی در ایران که پس از حوادث سال 88 دستگیر شدند گفته است آیند? ایران از آنِ جوانان است – جوانانی که سرنوشت خود را تعیین می‌کنند.

او با یادآوری اینکه«بیش از شصت درصد مردم ایران بعد از سال 1979 [1357 ش.] چشم به جهان گشوده‌اند» بدون اینکه به جنایت های امریکا در 50 سال اخیر علیه ملت ایران اشاره کند خطاب به جوانان ایرانی گفت: شما پایبند زنجیرهای گذشته نیستید – نفرتِ انحراف‌آفرین از آمریکا که از آن نه کار و نه فرصت به وجود می‌آید؛ یک دولت سختگیر و غیرپاسخگو؛ جلوگیری از این که مردم ایران توان بالقو? خود را به تحقق در‌آورند، از ترس این‌که مبادا اقتدار دولت متزلزل شود. 

باراک اوباما در این پیام به تحریم هایی که در چند سال اخیر با ابتکار کشورش علیه مردم ایران تحمیل شده هیچ اشاره ای نکرو در اظهاراتی متناقض گفت: شما مردم جوان ایران هم فرهنگ باستانی ایران و هم توان شکل دادن به کشوری را که در برابر خواست‌های شما پاسخگو باشد، در خود دارید. استعداد، امیدها و گزینه‌های شما به آیند? ایران شکل خواهد داد و به روشن ساختن جهان یاری می‌دهند. هر چند که زمانه تاریک جلوه می‌کند، می‌خواهم بدانید که من با شما هستم. 

اوباما پیامش را با سروده یک شاعره ایرانی به پایان برده و گفته است: در چنین روزی – در جشنی که همانند پلی میان گذشته و آینده گسترده است – می‌خواهم سخنانم را با نقل قولی از شاعر «سیمین بهبهانی»، زنی که سخنانش جهان را به لرزه افکنده‌اند، پایان دهم، حتی اگر از سفر او فرای مرزهای ایران جلوگیری به عمل آمده باشد: «اگر چه پیرم ولی هنوز، مجال تعلیم اگر بود / جوانی آغاز می‌کنم، کنار نوباوگان خویش / حدیث حب الوطن ز شوق، بدان روش ساز کنم / که جان شود هر کلام دل چو برگشایم دهان خویش». باشد که این فصل، جوانی دوباره‌ای برای هم? ایرانیان به ارمغان آورد – زمانی‌که در آن یک فصل نو زایند? زندگی دوبار‌ه‌ای است. از شما سپاسگزارم و عید شما مبارک.




تاریخ : سه شنبه 90/1/2 | 2:25 صبح | نویسنده : احمد یوسفی | نظر