سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

هندوانه ابو جهلِ باراک اوباما زیر بغل بعضی از جوانان ایرانی  

یبلیبلسیلسیب

پیام نوروزی باراک اوباما؛ تبریک یا پیام تحریک!

 ساعاتی قبل از تحویل سال ویدئوی ضبط شد? پیام نوروزی اوباما روی سایت کاخ سفید قرار گرفت.

به گزارش خبرآنلاین در ویدئو و ترجم? فارسی این پیام که در وب‌سایت کاخ سفید قرار داده شده است اوباما با بیان اینکه من امروز می‌خواهم بهترین آرزوهای خود را به هم? کسانی که نوروز را در ایالات متحده و سراسر جهان جشن می‌گیرند تقدیم کنم گفت: من هر سال در دور? ریاست جمهوری خود این روز را با خطاب مستقیم به مردم ایران بزرگ داشته‌ام. این کاری است که مایلم یک بار دیگر انجام دهم.

رئیس جمهور آمریکا در این پیام با خطاب قراردادن مردم ایران و بیان اینکه «امروز برای مردم ایران جشنی به منظور گردآمدن با دوستان و خانواده، برای تأمل بر موهبت‌های بی‌همتای است که شما از آن برخوردارید و نیز برای چشم دوختن به نویدی است که یک روز نو در بر دارد» افزوده است: هر چه باشد، این فصل، فصل امید و بازآفرینی است. و امروز، ما می‌دانیم که این فصل نویدبخشی در سراسر خاورمیانه و شمال آفریقا نیز هست، هر چند که هنوز چالش‌های عظیمی نیز برجای مانده‌اند. 

وی که در این پیام تلاش کرده قیامهای مردمی در خاورمیانه را مشابه حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم در ایران معرفی کند در این پیام گفته است: آن‌چه ما در سراسر منطقه می‌بینیم، پافشاری برای پاسخگو بودن دولت‌ها در برابر مردم است. ولی ما همچنین می‌دانیم که این جنبش‌ها منحصر به همین چند ماه گذشته نبوده‌اند. همان نیروهای امید که میدان تحریر را درنوردیدند، در ژوئن 2009 در میدان آزادی دیده شدند. و درست به همان‌گونه که مردم منطقه بر حق انتخاب خود برای این‌که چگونه حکومتی داشته باشند پای فشردند، دولت‌های منطقه نیز در پاسخ خود دارای انتخاب هستند. 

وی در اظهاراتی خارج از عرف دیپلماتیک و در حالی که تلاش های دولت متبوعش برای بی ثباتی در ایران در سال های اخیر فزونی گرفته است گفت: تا به حال پاسخ دولت ایران این بوده است که برای حفظ قدرت خود، اهمیتی به مراتب بیشتر از احترام به حقوق مردم ایران قائل است. طی مدتی نزدیک به دو سال مردم ایران – از پیر و جوان؛ زن و مرد؛ ثروتمند و فقیر – در معرض تعقیب و آزار قرار داشته‌اند. صدها زندانی عقیدتی در زندان‌ها به سر می‌برند. بی‌گناهان ناپدید شده‌اند. روزنامه‌نگاران را خاموش کرده‌اند. زنان در معرض شکنجه قرار گرفته‌اند، کودکان به مرگ محکوم شده‌اند!!

اوباما با نام بردن از چند زندانی در ایران که پس از حوادث سال 88 دستگیر شدند گفته است آیند? ایران از آنِ جوانان است – جوانانی که سرنوشت خود را تعیین می‌کنند.

او با یادآوری اینکه«بیش از شصت درصد مردم ایران بعد از سال 1979 [1357 ش.] چشم به جهان گشوده‌اند» بدون اینکه به جنایت های امریکا در 50 سال اخیر علیه ملت ایران اشاره کند خطاب به جوانان ایرانی گفت: شما پایبند زنجیرهای گذشته نیستید – نفرتِ انحراف‌آفرین از آمریکا که از آن نه کار و نه فرصت به وجود می‌آید؛ یک دولت سختگیر و غیرپاسخگو؛ جلوگیری از این که مردم ایران توان بالقو? خود را به تحقق در‌آورند، از ترس این‌که مبادا اقتدار دولت متزلزل شود. 

باراک اوباما در این پیام به تحریم هایی که در چند سال اخیر با ابتکار کشورش علیه مردم ایران تحمیل شده هیچ اشاره ای نکرو در اظهاراتی متناقض گفت: شما مردم جوان ایران هم فرهنگ باستانی ایران و هم توان شکل دادن به کشوری را که در برابر خواست‌های شما پاسخگو باشد، در خود دارید. استعداد، امیدها و گزینه‌های شما به آیند? ایران شکل خواهد داد و به روشن ساختن جهان یاری می‌دهند. هر چند که زمانه تاریک جلوه می‌کند، می‌خواهم بدانید که من با شما هستم. 

اوباما پیامش را با سروده یک شاعره ایرانی به پایان برده و گفته است: در چنین روزی – در جشنی که همانند پلی میان گذشته و آینده گسترده است – می‌خواهم سخنانم را با نقل قولی از شاعر «سیمین بهبهانی»، زنی که سخنانش جهان را به لرزه افکنده‌اند، پایان دهم، حتی اگر از سفر او فرای مرزهای ایران جلوگیری به عمل آمده باشد: «اگر چه پیرم ولی هنوز، مجال تعلیم اگر بود / جوانی آغاز می‌کنم، کنار نوباوگان خویش / حدیث حب الوطن ز شوق، بدان روش ساز کنم / که جان شود هر کلام دل چو برگشایم دهان خویش». باشد که این فصل، جوانی دوباره‌ای برای هم? ایرانیان به ارمغان آورد – زمانی‌که در آن یک فصل نو زایند? زندگی دوبار‌ه‌ای است. از شما سپاسگزارم و عید شما مبارک.




تاریخ : سه شنبه 90/1/2 | 2:25 صبح | نویسنده : احمد یوسفی | نظر