سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اگر دشمن به مراکز هسته‌ای حمله کند، جان سالم به در نمی‌برد

 فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء ارتش جمهوری اسلامی ایران با اشاره به تهدیدات دشمنان علیه ایران بویژه درباره حمله احتمالی به تاسیسات هسته‌یی کشور گفت: قول می‌دهیم اگر حمله‌ای علیه تاسیسات هسته‌یی ما شود، دشمنان جان سالم به در نبرند.

به گزارش راسخون به نقل از ایسنا، امیر سرتیپ فرزاد اسماعیلی، دلیل تهدیدات منطقه‌ای و فرا‌منطقه‌ای علیه کشورمان را ضدیت دشمنان با اسلامیت، استقلال و آزادی جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد و افزود: 33 سال است این تهدیدات وجود دارد و شکل و ماهیت آن تفاوتی نکرده بلکه تنها الفاظ تغییر کرده است.

وی با بیان اینکه "در راس این تهدیدات، آمریکا قرار دارد"، اضافه کرد: سخنان و تهدیدات آنها به قدری عجولانه است که حتی فراموش کرده‌اند در انتخابات گذشته آمریکا قول "تغییر" داده بود. تهدیدات آنان همچون بادی است که خار و خاشاک با خود دارد اما عبور خواهد کرد، حال ملتی می‌تواند از این تهدیدات عبور کند که چشم و گوش و دهان خود را به این خار و خاشاک ببندد.

هر اندازه تهدید کنند، متناسب با آن آماده می‌شویم

اسماعیلی درباره آمادگی پدافند هوایی در مقابل تهدیدات با تاکید بر اینکه دکترین ما دفاعی است، گفت: دفاع حق مسلم هر کشوری است و ما همیشه در مقابل تهدیدات آماده‌ایم. به هر اندازه که دشمن ما را تهدید کند، ما نیز متناسب با آن آماده می‌شویم.

اسماعیلی با تاکید بر اهمیت توجه به تکنیک‌ها، تاکتیک‌ها و نیروی انسانی در مقابله با تهدیدات، ادامه داد: باید تجهیزاتمان را بومی کنیم و البته علاوه بر بومی کردن حفظ امنیت آنها نیز مهم است. جدای از تجهیزات، نیروی انسانی مخلص و متعهد نیز باید به گونه‌ای آموزش ببیند که قوه پایداری و سلامت فکری آنها محکم باشد.

اشراف اطلاعاتی، اولین و مهمترین موضوع در برابر تهدیدات است

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء خاطرنشان کرد: اشراف اطلاعاتی نسبت به دشمن نیز اولین و مهمترین موضوع در برابر تهدیدات است. اشراف اطلاعاتی به ما دیکته می‌کند که دشمن با توجه به گستره پهناور کشور و اینکه به دنبال چه دستاوردی است، از کجا، به چه شکل و در چه میزانی حمله خواهد کرد و ما بر این اساس باید خود را آماده کنیم.

قبل از تحقق تهدید آماده هستیم، نه هنگام وقوع

وی درباره سطح برخورد در صورت حمله دشمن به کشور گفت: دعا می‌کنیم همه کشورها در صحت و سلامت فکری و با تعامل و تفاهم در کنار یکدیگر زندگی کنند اما مطمئنا اگر حضور نیرو‌های فرامنطقه‌ای در یک کشور یا آبهای آزاد بیش از پیش باشد ما بیش از پیش هوشیار خواهیم بود. ما همیشه به دنبال این هستیم که قبل از تحقق تهدید آماده باشیم نه هنگام وقوع تهدید.

وی ادامه داد: دکترین ما دفاعی است بنابراین اگر هر تهدیدی اتفاق افتد بلافاصله دفاع خواهیم کرد و پاسخ قاطع خواهیم داد. ما معتقدیم حضور مردم در صحنه محکمترین پاسخ است؛ همانطور که در فتنه 88 که یک جنگ تمام عیار علیه جمهوری اسلامی بود، مردم به خوبی در صحنه حاضر شدند و پاسخ دشمنان را دادند.

به تاسیسات هسته‌یی ما حمله شود، دشمن جان سالم به در نمی‌برد

اسماعیلی در واکنش به تهدیدات دشمن نسبت به مراکز هسته‌یی کشورمان نیز اظهار کرد: درباره تهدیدات فیزیکی علیه تاسیسات هسته‌یی صلح‌آمیز ایران که حیثیت ملی ما را به دنبال دارد، ما با حیثیت خود دفاع می‌کنیم و با آنچه از خون و جان داریم، در برابر حملات می‌ایستیم. قول می‌دهیم اگر حمله‌ای علیه تاسیسات هسته‌یی ما شود، دشمنان جان سالم به در نبرند.

طرح‌های آفندی و پروازی رزمایش خلیج فارس را به خوبی رصد می‌کنیم

وی در ادامه درباره رزمایش حدود 30 کشور به همراه آمریکا در خلیج‌ فارس نیز گفت: رزمایش‌ها برای آمادگی نیروهای مسلح هر کشوری است و این حق مسلم هر کشور است. در بحث رزمایش آمریکا و چند کشور دیگر در خلیج فارس، هدفی که دنبال می‌کنند برای ما اهمیت چندانی ندارد، آنچه برای ما مهم است طرح‌های پروازی و طرح‌های آفندی آنهاست که با سامانه‌های شنود الکترونیکی و راداری پیشرفته که به تازگی به آنها دست پیدا کرده‌ایم به خوبی رصد و تجزیه و تحلیل می‌کنیم.

وی افزود: بارها همین تجزیه و تحلیل‌ رزمایش‌ها و دیگر اقدامات دشمنان ما را به تغییر تاکتیک‌ها واداشته است، این تغییر تاکتیک‌ها ما را به‌روز می‌کند تا در شرایط مختلف غافلگیر نشویم.

اسماعیلی که پیش از این نیز در نشست خبری خود به مناسبت سالروز تاسیس قرارگاه پدافند هوایی، از ردیابی دو هواپیمای جاسوسی آمریکا در رزمایش نیروی دریایی ارتش در سال 89 و هشدار به آنها خبر داده بود، در این رابطه گفت: وظیفه هواپیماهای جاسوسی این است که به حریم کشورهای هدف وارد شوند و این نه تنها در رزمایش‌ها و شرایط خاص بلکه در روزهای عادی هم وجود دارد.

وی افزود: هر هواپیمایی، چه جاسوسی و چه غیر آن، اگر قصد نزدیک شدن به مرزهای هوایی ایران را داشته باشد بلافاصله با اخطار هوایی رادارهای پدافند هوایی مواجه می‌شود. در طول روز از این مدل اخطارها داریم و آنها هم تمکین می‌کنند، چراکه در غیر این صورت با اقدام تاکتیکی ما یعنی شلیک موشک یا پرواز هواپیماهایمان برای کنترل آنها مواجه خواهند شد.

اواخر مهر یا اوایل آبان رزمایش برگزار می‌کنیم

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء درباره رزمایش آتی مدافعان آسمان ولایت نیز اظهار کرد: این رزمایش اواخر مهرماه یا اواسط آبان ماه سال جاری به صورت نیمه سراسری با اهداف سراسری و با شرکت همه عناصر پدافندی ارتش و سپاه برگزار می‌شود.

به هرچه می‌خواهیم دست پیدا می‌کنیم

اسماعیلی همچنین در رابطه با رزمایش مشترک این نیرو با کشورهای دیگر گفت: به دنبال برگزاری رزمایش مشترک با هیچ کشوری نیستیم. پدافند هوایی به چیزی که فکر می‌کند، داشتن لایه‌های پنهان است. لایه‌های پنهان با مشارکت کشورهای دیگر مخدوش و کشف می‌شود. نیاز به تبادل اطلاعات با کشوری نیز نداریم و هرآنچه می‌خواهیم، به آن دست پیدا می‌کنیم چراکه دانش بومی آن در کشور وجود دارد اما آفند کشورهای فرامنطقه‌ای را به طور کامل رصد می‌کنیم تا غافلگیر نشویم و متناسب با آن سیستم‌های پدافندی خود را تقویت و به‌روز کنیم.

سامانه جدید و کم‌نظیری در بخش شنود الکترونیکی داریم

وی با بیان اینکه "سامانه‌های راداری ما در طیف‌های مختلف فرکانسی فعال است و اکنون در تمام طیف‌ها فرکانس داریم"، خاطرنشان کرد: در بخش شنود الکترونیکی نیز سامانه جدید و کم‌نظیری را در میدان مستقر داریم که اکنون نیز در شبکه یکپارچه پدافند در حال کشف و ضبط است.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء افزود: سامانه شنود الکترونیکی صیاد 40 و رادارهای شهاب و ثامن از دستاوردهای پدافند هوایی است که با همکاری دانشگاه، صنایع دفاعی و قرارگاه پدافند ایجاد شده است. سامانه‌های جنگ الکترونیک صباح و شاهد هم پیشرفت‌های خیلی خوبی داشته‌اند و در نوع خود کم‌نظیر هستند. سامانه‌های موشکی شلمچه‌ و مرصاد را نیز گسترش داده‌ایم و سامانه‌های توپخانه‌ای، دوش پرتابی و ارتفاع کم نیز در حال بهینه‌سازی است.

اسماعیلی درباره اینکه چرا سامانه پدافندی "رعد" در رژه هفته دفاع مقدس ذیل یگان محمول پدافند هوایی رونمایی نشد، تصریح کرد: یگان‌های محمول قرارگاه پدافند هوایی ارتش و سپاه در تعامل کامل با یکدیگرند و بخشی از دستاوردها را آنها و بخشی را ما نمایش می‌دهیم.

وی ادامه داد: البته حدود 3 برابر یگان‌ محمولی را که به نمایش گذاشته شد، اصلا نمایش ندادیم، چراکه ما به لایه‌های پنهان فکر می‌کنیم. بسیاری از دستاوردهایی که نمایش داده می‌شوند، چیزی است که می‌خواهیم ببینند و بسیاری از دست‌آورد‌هایمان را علنی نکرده‌ایم و نمی‌کنیم.

باور 373 عهده‌دار بخشی از کار دفاع از مراکز هسته‌یی خواهد شد

اسماعیلی درباره سامانه موشکی باور 373 که به عنوان جایگزین سامانه S300 مطرح بود، پاسخ داد: چیزی به عنوان سامانه جایگزین نداریم، بلکه ما به وجود چنین سامانه احساس نیاز می‌کردیم، یعنی به یک سیستم موشکی دفاعی خوب که متناسب با تهدیدات روز باشد.

وی افزود: ساخت باور 373 را به همکاری دانشگاه، صنایع دفاعی و قرارگاه پدافند کلید زدیم و اکنون این پروژه 30 درصد پیشرفت کرده است و امیدواریم هرچه زودتر در راستای تقویت سامانه‌های دفاعی موشکی ارتفاع متوسط به بالا، باور را در شبکه پدافندی وارد کنیم.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی ارتش درباره ماموریت و برد این سامانه نیز گفت: ما نقطه گلوگاهی نداریم. ارتفاع متوسط و بالا یعنی‌ بخشی از وظیفه دفاع در برابر هرآنچه را که قرار باشد مراکز هسته‌یی یا دیگر نقاط حساس کشور ما را تهدید کند، به این سامانه موشکی محول می‌کنیم.

مساله اشیاء نورانی، پدیده‌ای پیچیده است

اسماعیلی در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگار ایسنا، درباره برخی اشیاء نورانی که در آسمان ایران مشاهده شده بود اظهار کرد: ماهواره‌ها بطور مداوم در مدارهای زمین بر فراز همه کشورها در حال گردش هستند و اکنون نیز بالغ بر 50 ماهواره جاسوسی در مدار زمین قرار دارند. کسی که می‌داند خانه‌اش با دوربین تحت نظر است، اگر عاقل باشد باید پرده خانه‌اش را بکشد. وجود ماهواره‌های جاسوسی نیز عادی است. مهم این است که ما چقدر خود را تجهیز کرده باشیم تا اطلاعاتی را که می‌خواهند به دست آورند، دست پیدا نکنند.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء یادآور شد: اگر دشمن اشراف اطلاعاتی مناسبی نسبت به ما داشت، قطعا سرنوشت ایران همانند بسیاری دیگر از کشورهایی می‌شد که خودشان را باور ندارند.

وی توضیح داد: اشیاء نورانی پدیده‌ای پیچیده است و اینطور نیست که همه اشیاء نورانی مشاهده شده، ماهواره باشند. ممکن است برخی ماهواره‌ و برخی دیگر، ستارگان یا اجرام آسمانی که فاصله عبور و گذر آنها کوتاه است باشند. تجزیه و تحلیل‌ها در مورد آنها همیشه صددرصد نیست. مهم این است که قرارگاه پدافند هوایی وظیفه دارد از هوا و فضای ایران صیانت کند تا آسیبی به مراکز حساس و حیاتی به ویژه مراکز هسته‌‌یی نرسد.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء همچنین درباره برخی اخبار منتشر شده مبنی بر ارسال پارازیت‌ در کشور نیز گفت: در شبکه یکپارچه پدافند هوایی پارازیت نداریم.

وی درباره توان ردیابی هواپیماهای رادارگریز یا هواپیماهایی که در ارتفاع بالا پرواز می‌کنند نیز گفت: هواپیماهای استراتژیک نمی‌توانند در همه طیف‌های فرکانسی اخلال ایجاد کنند، چراکه به هر حال خود نیز برای برقرای ارتباط باید در یک طیف، رادار‌های خود را روشن کنند و یکی از افتخارات پدافند، استفاده از طیف‌های مختلف فرکانسی است. ممکن است هواپیماهای دشمن در یک طیف اخلال ایجاد کنند اما در طیف دیگر حتما کشف می‌شوند.

اگر دشمن بتواند سامانه‌های پدافندی ما را مختل کند، راه خودش را هم پیدا نخواهد کرد

اسماعیلی همچنین درباره برخی اخبار منتشر شده مبنی بر استفاده رژیم صهیونیستی از بمب‌های الکترو مغناطیسی در جنگ علیه ایران تاکید کرد: اگر قرار باشد جنگ الکترونیک دشمن و تهدیدات آینده آنقدر قدرتمند باشد که همه سامانه‌های پدافندی موجود در کشور را مختل کند، مسلم بدانید که استفاده‌کننده آن هم راه خودش را پیدا نخواهد کرد.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء در پایان تصریح کرد: مهم این است که هواپیمایی که بخواهد چنین اخلالی ایجاد یا از بمب الکترومغناطیسی استفاده کند، اجازه ورود پیدا نکند و ما هم این اجازه را نخواهیم داد.

/111/

 




تاریخ : جمعه 91/7/7 | 1:4 عصر | نویسنده : احمد یوسفی | نظر